Koronavirus a lodě - co dělají lodní společnosti

Na této stránce najdete aktualizované informace o zrušených plavbách, opatření lodních společností a další kroky za účelem omezit šíření koronaviru.

  

Zrušené a změněné plavby

Často kladené dotazy

Tiskové zprávy lodních společností

Opatření

  

V tuto chvíli jsou celosvětově pozastavené plavby, níže uvádíme přehled:

Lodní společnost Royal Caribbean neuskuteční žádné plavby až do 31.10.2020.  Celebrity Cruises neuskuteční žádné plavby až do 30.11.2020. Plavby ve středomoří a přeplavby jsou pozastavené do 30.11.2020. Lodní společnost Azamara ruší všechny plavby do 19.3.2021.  

Lodní společnost Costa obnovila plavby od 6.9.2020 na lodi Deliziosa a od 19.9. na lodi Diadema. Dále se budou postupně obnovovat plavby na lodích Smeralda a Firenze. Všechny ostatní plavby se ruší do 31.3.2021. 

Lodní společnost MSC obnovila plavby od 16.8.2020 na lodi Grandiosa a od 19.10.2020 na lodi Magnifica. Více informací k obnovení plaveb naleznete zde. Ostatní plavby v oblasti středomoří a Karibiku se pozastavují do 30.11.2020. 

Lodní společnost NCL neuskuteční žádné plavby až do 30.11.2020. Plavby na lodích Norwegian Star, Dawn a Spirit jsou pozastavené do 31.3.2021.

Lodní společnost Princess pozastavila všechny plavby do odvolání.

Lodní společnost Pullmantur neuskuteční žádné plavby až do 15.11.2020.

Klienty, kteří byli těmito opatřeními dotčeni, budeme emailem kontaktovat v co nejbližší době. Oficiální zprávy z lodních společností (oznámení o zrušení plaveb) potřebujeme nejdříve zpracovat, a proto Vás velmi prosíme o trpělivost.

Pokud je Vaše plavba mimo uvedené termíny a nedostali jste od nás jinou informaci, tak se neruší ani nemění.

Opatření

Naše lodní společnosti udržují úzký kontakt se zdravotnickými odborníky a regulačními orgány po celém světě, včetně Světové zdravotnické organizace (WHO), Centra pro kontrolu a prevenci nemocí USA (USCDC), a Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC). Lodní společnosti průběžně vyhodnocují a upravují své kroky a postupy podle nejnovějšího vývoje. To zahrnuje případné úpravy itinerářů s ohledem na vyvíjející se okolnosti, případně také zdravotní prohlídky pro hosty a posádku, kteří nedávno cestovali z postižené oblasti nebo přes ni, v souladu s pokyny světových zdravotnických úřadů. Zdravotní prohlídky umožňují zdůvodněná rozhodnutí, činěná případ od případu, zda bude hostovi nebo členovi posádky odepřen vstup na palubu.

Až dojde k obnovení plaveb, tak se domníváme, že budou v platnosti přísná opatření zaměřená na zabránění výskytu koronaviru na palubě, podobná těm, která byla v platnosti před pozastavením plaveb. Původní opatření najdete zde. 

 

Níže odpovídáme na nejčastější dotazy:

 

Kdy mám očekávat oznámení o zrušení nebo změně mé plavby?

Lodní společnosti neustále vyhodnocují všechny trasy a vzhledem k tomu, že situace se rychle mění, tak finální rozhodnutí činí dva týdny před odplutím. Když od nás žádnou zprávu nedostanete, tak lodní společnost vyhodnotila vaši plavbu jako bezpečnou a koná se normálně.

Co se stane, když mi zruší plavbu?

Pokud dojde ke zrušení plavby ze strany lodní společnosti, tak vám budou kompenzovány náklady na plavbu, pokud máte od nás i dopravu nebo jiné služby, tak vám vrátíme všechny finance i za tyto služby. Pokud máte sjednané samostatně letenky nebo ubytování, doporučujeme, abyste se o možnostech zrušení cesty informovali u příslušné letecké společnosti nebo ubytovatele, případně na poskytovatele svého cestovního pojištění. Náklady na plavbu jsou kompenzovany převážně formou poukazů na další plavbu. Poukazy jako řešení kompenzací v této situaci doporučuje i MMR, víc si přečtete zde: https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/mmr-oznamuje,-ze-zakaznici-cestovnich-kancelari-mo 

Moje plavba ještě nebyla zrušena, za několik dní mám uhradit další splátku. Mohu tuto splátku odložit?

 Chápeme Vaše obavy z pandemie. Stejně jako vy bychom chtěli mít informace od lodních společností v předstihu. Bohužel ne všechny lodní společnosti oznamují aspoň měsíc předem, které plavby se budou konat.

Jestli nebudou opatření prodloužena až do data plavby, prosíme Vás o respektování všeobecných obchodních podmínek a smlouvy. My máme také splátkový kalendář vůči lodním společnostem. V případě, že Vám vznikne nárok na vrácení finančních prostředků, tyto Vám budou vráceny podle smlouvy a obchodních podmínek.

Pokud tedy aktuálně nechcete svou plavbu stornovat a ani měnit její termín, uctivě Vás žádáme dodržet splátkový kalendář.

Můžu zrušit mou plavbu bez poplatků?

Lodní společnosti bedlivě sledují vývoj situace a přizpůsobují itineráře a přístavy vyplutí. Pokud shledají, že některý z přístavů je nebezpečný, tak změní trasu. V případě, že bude riziko příliš vysoké, zruší celou plavbu a vrátí vám finance.

Vy máte právo odstoupit od smlouvy bez zaplacení storno poplatků pouze v případě, pokud v místě pobytu, nebo v jeho bezprostředním okolí nastaly mimořádné okolnosti, a pokud mají vliv na čerpání služeb nebo dopravu do přístavu nalodění a z přístavu vylodění. Více informací naleznete na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.

Vždy ale máte právo vaši plavbu zrušit za běžných podmínek, které platí pro odstoupení. Aktuálně nabízíme možnost bezplatně změnit plavbu pro všechny rezervace plaveb, které měly/mají probíhat v březnu a dubnu v oblastech Středozemního moře a Karibiského moře.

Můžou naší lodi odmítnout kotvení během plavby?

Místní orgány mají právo odmítnout lodi zakotvit, ale hlavní přístavy, tedy přístavy, kde se klienti naloďují a odkud loď pravidelně vyplouvá, zpravidla vždy příjme zpět loď, která z něj vyplula.

V současné době vydalo několik různých přístavů/zemí zákaz kotvení. Vzhledem k tomu, že zákaz je vydán kvůli bezpečnostní situaci a lodní společnost ho nemohla ovlivnit, považuje se toto za vyšší moc. Lodní společnosti se vždy snaží nahradit tyto zastávky, ale změny trasy jsou poměrně složité operace, které vyžadují spolupráci mnoha stran – od lodě, přístavních autorit až po imigrační úřady. Navíc každý přístav má omezené zázemí, kapacitu a možnosti loď zásobovat.

Mám horečku, pustí mě na loď?

Většina lodních společností provádí preventivní zdravotní prohlídky, včetně měření teploty, je tedy možné, že vám bude odepřen nástup na loď z bezpečnostních důvodů. Pokud se vám toto stane, obraťte se na vaši pojišťovnu pro náhradu nákladů.

Co se stane, když někdo na lodi onemocní?

V případě, že jakýkoliv pasažér nebo člen posádky během plavby onemocní, tak bude ihned vyšetřen lékařem, bude mu poskytnuta veškerá lékařská péče a může být preventivně uveden do karantény. Do karantény budou preventivně uvedeni i spolucestující v kajutě a posádka, která se o ně starala. V krajních případech může být i předán do péče zdravotních zařízení na pevnině.

Může se stát, že uvízneme v karanténě?

Lodní společnosti musí respektovat pravidla zemí, které navštěvují. Pokud by se na lodi vyskytla nákaza, tak je možné, že karanténa bude místními zdravotními orgány nařízená a loď jí bude muset dodržet. Domníváme se, že se nebude jednat o karanténu podobnou té v Japonsku. Pravděpodobně se bude pouze jednat o krátké zdržení nutné pro otestování cestujících. 

Co dělat v případě, že musíme zůstat na lodi?

Co nejdříve nás kontaktujte na nouzové lince, kterou najdete v pokynech. Uděláme maximum, co bude v našich možnostech. V případě, že by vám propadly letenky, tak vám pomůžeme vyjednat změnu letů, anebo zajistíme náhradní spojení.

 

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? napište nám na jednatel@pttours.cz my váš dotaz zodpovime a přidame ho i s odpovědí na tuto stránku.

   

Původní opatření lodních společností

Nejdůležitější opatření, které uvádějí v platnost všechny lodní společnosti, je přísný zákaz nalodění osob, které byli nebo cestovali skrz postižené země 15 dní před plavbou. Každá lodní společnost vnímá situaci jinak a považuje jiné země za postižené, konkrétně je rozepisuji níže:

Royal Caribbean, Celebrity a Azamara zakazují nalodění pro:

  • Čína, Hong Kong, Macau, Jižní Korea, Itálie a Írán.
  • Dále pro plavby v Karibiku navíc zakazují nalodění pro Japonsko, Singapur a Taiwan.

MSC Cruises, NCL a Costa Cruises zakazují nalodění pro:

  • Čína, Hong Kong, Macau, Jižní Korea, Írán a Itálie
  • Lodní společnost MSC u plaveb na lodích Lirica a Bellissima přidává do seznamu zakázaných zemí i Singapur, Japonsko a Jižní Koreu. Výjimkou je, pokud se cestující v těchto zemích pohybovali pouze ve sterilních prostorech letišť těchto zemí. 

Zákaz nalodění platí i pro osoby, které byly v kontaktu s osobou, která byla nebo cestovala skrz výše vyjmenované oblasti 15 dní před plavbou. Definici kontaktu lodní společnosti přebírají od Centra pro kontrolu a prevenci nemocí USA (USCDC).

Dále při nalodění je všem osobám měřena bezkontaktně teplota. U jakékoliv osoby bude naměřeno více jak 37,5 Ctak jí bude odmítnuto nalodění. Navíc všechny osoby, které projevují symptomy (kašel, horečka a potíže s dýcháním) musí před naloděním projít zdravotní prohlídkou v přístavu. V případě, že u nich bude zjištěno nakažení, jim bude odmítnuto nalodění. Těmito kroky by mělo být zajištěno, že na lodi nebudou žádné nakažené osoby. Osoby, které projeví symptomy až na palubě lodi, budou izolované v jejich kajutě společně s jejich spolucestujícími.

Lodní společnosti však u výše uvedených kroků nekončí. Přijaly i další preventivní opatření proti případnému šíření nemoci na lodích, a to konkrétně:

  • Průběžně měří teplotu cestujících a posádky pomocí termokamer.
  • Pravidelně dochází k dezinfekci celé lodě, a to hlavně v částech, které jsou velmi frekventované.
  • Preventivní zdravotní prohlídky v lodní nemocnici jsou bezplatné.
  • Byl podstatně navýšen počet zdravotního personálu na všech lodích.

Na závěr je tedy třeba shrnout, že průmysl výletních plaveb je jedním z nejlépe vybavených a nejvíce zkušených, co se týká správy a sledování zdravotního stavu cestujících a posádky. Lodní společnosti mají aktivní přístup k prevenci a zachování zdraví pasažérů. Na lodích je k dispozici 24hodin denně zkušený zdravotnický personál, který poskytne odbornou péči. Všechny výletní lodě mají výbavu na to, aby zabránily jakémukoliv dalšímu šíření nákazy.

 

Napsal: Michal Anthis, 7.2.2020