Výletní lodě na vzestupu: stovky lodí, miliony pasažérů, miliardový ekonomický přínos

Výletní lodě na vzestupu: stovky lodí, miliony pasažérů, miliardový ekonomický přínos

28 milionů pasažérů, téměř 3krát počet obyvatel České republiky, v roce 2018 nastoupí na palubu výletní lodi. Takový je výsledek výroční zprávy CLIA (Cruise Lines International Association), jejíž výzkumné centrum provádí řadu průzkumů a ekonomických studií trhu výletních plaveb. Výhled stavu průmyslu výletních lodí ukazuje, že tento způsob cestování je na vzestupu. Zatímco v roce 2016 se na lodi plavilo 24,7 milionů lidí, o rok později už to bylo 26,6 milionů pasažérů.

Evropa šlape na plyn

Růst popularity výletních plaveb však není, jak by se na první pohled mohlo zdát, otázkou jen poslední doby. Průmysl se těší dynamickému nárůstu už více než 40 let. Jeho hlavním motorem je přitom zvyšující se poptávka ze Severní Ameriky a v poslední době také rostoucí zájem ze strany evropských klientů a zbytku světa, především pak Číny a Austrálie. V rámci pěti let - od roku 2011 do roku 2016 – tak průmysl zaznamenal, pokud jde o počet pasažérů, 21%, tedy více než pětinový nárůst. V desetileté periodě – od roku 2005 do roku 2015 - se poptávka zvýšila z 14,36 milionů na 23 milionů pasažérů, tedy o 60 %. Celosvětový, na pevninu vázaný turismus, v roce 2015 dosáhl celkového čísla 1,18 miliard lidí, což ve srovnání s rokem 2005 představuje nárůst o 48 %.

Co se týče národnostní struktury pasažérů, počet těch severoamerických se zvýšil o 21 %, v celkovém poměru ale klesl z 69,4 % v roce 2005 na 52,5 % v roce 2015, naopak, za stejné období se podíl evropských pasažérů zvýšil z 22,2 na 28,7 %. Jak ukazuje zpráva „Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe 2015“, publikovaná CLIA v roce 2016, z evropských národů v roce 2015 nejčastěji pluli Němci, v těsném závěsu následovaní Brity a Iry. Na třetím místě byli Italové, hned za nimi potom Francouzi.

Nejen obří lodě, ale také říční plavidla a malé výletní lodě zaznamenávají růst a zvyšující se poptávku ze strany cestujících, především takzvané generace mileniálů.

Průměrný pasažér

Že pasažéry výletních lodí jsou výhradně lidé z vyšších příjmových skupin, už dávno neplatí. Na palubu přicházejí všechny příjmové skupiny. Stále populárnější jsou pak potom prázdniny na lodi, na které prarodiče berou svoje vnoučata – bez rodičů.

Podle CLIA bylo v roce 2017 průměrnému pasažérovi výletních lodí 47 let, délka jeho plavby činila průměrně 7,2 dní. 49 % pasažérů bylo ze Severní Ameriky a Mexika, 26 % z Evropy a 15 % z Asie. U asijských pasažérů toto číslo přitom představuje meziroční nárůst o 20,5 %!

Důležitý zaměstnavatel na moři i na souši

Významným ukazatelem vlivu na ekonomiku však nejsou jen počty pasažérů, ale také další údaje. V roce 2016 tak průmysl výletních lodí vytvořil celkem 1 021 681 pracovních míst a na mzdách a platech vyplatil přes 41 miliard amerických dolarů. Co se týče zaměstnanosti, zmiňuje CLIA ve své zprávě také pozitivní vliv na vytváření pracovních míst na pevnině, a to jako přímý důsledek činnosti průmyslu výletních lodí.

Celkový výkon trhu výletních lodí činil v roce 2016 126 miliard amerických dolarů.

Lodě nové a ještě novější 

Rok 2015 a začátek roku 2016 byly svědkem exploze objednávek nových lodí, která nemá obdoby. Jejím výsledkem bude celkem 50 nových výletních lodí, které na moře poprvé vypluly nebo vyplují mezi lety 2016-19 a celkovou kapacitu výletních plavidel tak zvýší o neuvěřitelných 133 000 pasažérů.

48 z nových lodí bude vyrobeno v Evropě, 2 v Japonsku. Jen v roce 2018 má debutovat 27 nových lodí, které přibydou ke 449 stávajícím výletním plavidlům, která již brázdí hladiny moří ale i řek. Při jejich výrobě bude přitom kladen důraz na preference současných klientů, kteří se stále více zajímají o zdravý životní styl a fyzickou kondici, životní prostředí ale svá očekávání mají také na poli chytrých technologií, jež mají ještě prohloubit zážitek z plavby.

Destinacím vládne Karibik, Evropa dotahuje

Více než 35 % kapacity stávajících výletních lodí bylo v roce 2017 nasazeno v Karibiku, následovalo Středomoří s 15 %. Evropa (bez Středozemního moře) se postarala o 11 % kapacity, v jednotkách procent pak byly zastoupeny Čína, Austrálie, Nový Zéland a Pacifik, Asie (bez Číny), Aljaška a Jižní Amerika. Zaznamenat je pak možné také trend rostoucí popularity destinací s chladnějším klimatem.

21 lodí s celkem 51 tisíci kajutami (tedy 41,4 % kapacity všech lodí vyrobených mezi lety 2016-19 a investice v hodnotě 11,3 miliardy amerických dolarů) bylo objednáno primárně pro obsluhu evropského trhu. Podle zprávy CLIA je však možné, že část z nich bude nakonec odkloněna na jiné rostoucí trhy, jako je například Asie.

I mnohé zbylé lodě však budou v rámci svých itinerářů navštěvovat evropské přístavy (v roce 2015 byly těmi nejpopulárnějšími francouzská Marseille, italská Neapol, a přístavy španělského Tenerife, následované chorvatských Dubrovníkem). Z těchto informací je patrné, že víra lodních společností v potenciál evropského trhu, ale i dalších oblastí světa, neustále roste.

Vyrábí a kotví se na starém kontinentu

Tím to však nekončí: už teď je objednáno dalších 15 lodí, které mají být doručeny mezi lety 2020-24. Oblastí původu všech 15 bude Evropa, kromě již tradičního Německa, Itálie (které se dělí o celých 67 % všech objednávek), Francie a Finska si však na své tentokrát přijdou i Chorvatsko nebo Norsko.

Z hlediska konstrukce výletních plavidel je Evropa jasným lídrem. Případnou konkurenci je možné očekávat z Číny, zatímco Japonsko, zdá se dosavadní zkušenost od dalšího soutěžení odradila.

Z popelky krásnou princeznou

Průmysl výletních lodí už dávno není ušmudlanou a nevýznamnou popelkou. Jako mávnutím kouzelného proutku se změnil v krásnou princeznu a hodnota jejího království rok od roku roste.

 

Napsala Svatava Čoupková