Výletní lodě a životní prostředí: do omezení uhlíkové stopy investují lodní společnosti stamiliony a výsledky jsou vidět

 

V červnu letošního roku byla zveřejněna studie Transport & Environment: zaměřila se na emise výletních lodí a pro kritiku nešla daleko. Reakce Mezinárodní asociace lodních společností (CLIA – Cruise Line International Association) na sebe nenechala dlouho čekat (na její shrnutí se můžete podívat na našem webu), samostatně se k ní vyjádřily ale také jednotlivé lodní společnosti.

Přesto, že rok od roku roste, průmysl výletních lodí představuje jen velmi malé procento z celkové lodní dopravy, ignorovat jeho dopad na životní prostředí by ale byla chyba. Té se ale lodní společnosti nedopouštějí – právě naopak: odvětví je, co se týče inovací, v čele a do nových, k životnímu prostředí šetrných technologií, investuje obrovské částky.

MSC Cruises: 5 miliard euro do pohonu na zkapalněný zemní plyn

MSC Cruises si zakládá na tom, že ohled na životní prostředí je zakomponován do veškeré její činnosti, a to od samého počátku. Už v roce 2003 vyplula první inovativní a na míru postavená loď společnosti a od té doby MSC Cruises zaznamenává jeden pokrok za druhým. Do konce letošního roku bude 11 z celkových 17 lodí společnosti vybaveno hybridním systémem čištění výfukových plynů (EGCS), který omezí obsah o síry v emisích o celých 98 %, do roku 2021 jej pak bude mít celá flotila společnosti.

Všechny lodě, které vstoupily do služby MSC Cruises od roku 2017, disponují možností připojení k elektřině v přístavech, nové lodě pak systémem selektivní katalytické redukce (SCR), který snižuje emise dusíkatých plynů až o 90 % a přeměňuje je na čistou vodu a dusík.

Část z budoucích lodí společnosti bude také poháněná zkapalněným zemním plynem (LNG): značně to omezí prachové částice, vypouštěné do ovzduší, ale také oxidy síry (o více než 99 %) a dusíku (až o 85 %). První loď na LNG vypluje v roce 2022, další budou následovat v letech 2023, 2024, 2025 a 2027 a investice MSC Cruises se vyšplhá na 5 miliard euro.

Ani tady však společnost se svojí snahou maximálně omezit svůj dopad na životní prostředí nekončí: už teď prozkoumává možnost využití baterií coby potenciálního zdroje energie a aktivně se zabývá také všemi možnými čistými technologiemi budoucnosti – plánuje je nasazovat nejen na svých budoucích lodích, ale neustále jimi zdokonalovat svoji již existující flotilu.

Zobrazit plavby MSC Cruises

Costa Cruises: globální lídr v LNG i čištění výfukových plynů

Costa Cruises, jeden ze členů globální skupiny Carnival Corporation, je dalším příkladem lodní společnosti, která environmentální dopad své činnosti bere velmi vážně. Všechny její lodě v evropských přístavech jsou již dnes vybavené systémem čištění výfukových plynů, pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo zařízením pro připojení k elektřině na pobřeží. Tato kombinace technologií redukuje oxidy síry ve výfukových plynech téměř na nulu a je tak dokonce podstatně nižší než oficiální limity ve speciálně vyčleněných a přísně regulovaných oblastech.

Co se týče zkapalněného zemního plynu, je skupina dokonce světovým lídrem: už v roce 2018 nasadila první loď, poháněnou tímto palivem, objednaných jich má dalších 10. Investice do systémů čištění emisí pak přesáhly 500 milionů dolarů – v červnu letošního roku jich bylo v provozu 226 na celkem 76 lodích, dalších 129 se nasazuje nebo je v plánu.

Do možnosti připojení k elektřině na pobřeží pak skupina investovala už přes 100 milionů dolarů, a to na 43 stávajících a 20 nově budovaných lodích, a to přesto, že v Evropě adekvátní technologií disponují prozatím jen dva přístavy.

Do roku 2030 chce Carnival, a potažmo tak i Costa Cruises snížit emise skleníkových plynů o celých 40 % a už dnes je na velmi dobré cestě tohoto cíle dosáhnout.

Zobrazit plavby Costa Cruises

Norwegian Cruise Line: připojení k elektřině v přístavech i evropský reporting

Minimalizovat uhlíkovou stopu se zavázala také Norwegian Cruise Line, a to hned celou sadou iniciativ a kroků.

Už 8 lodí společnosti je vybaveno systémem pro čištění výfukových plynů a v plánu je investice do budoucích projektů v hodnotě více než 100 milionů dolarů.

Navzdory tomu, že technologií pro připojení k elektřině na pobřeží (SSE – shore-side energy), známé také jako „studené žehlení“ (cold-ironing), disponuje méně než 1 % z celkových 450+ přístavů, které společnost navštěvuje, už 5 jejích lodí (včetně nejnovější Norwegian Bliss z roku 2018) její využití umožňuje a Norwegian Cruise Line se jí bude zabývat i do budoucna.

Od začátku roku 2018 mají lodě plující do přístavů na území Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu povinnost zaznamenávat data a podávat zprávy o spotřebě paliva a emisích, k čemuž Norwegian Cruise Line vytvořila speciální portál.   

Zobrazit plavby Norwegian Cruise Line

 Závěr

Inovace a nejnovější technologie jsou v centru pozornosti lodních společností, nejen pokud jde o pohodlí a zábavu hostů, ale také životní prostředí. Přesto, že odvětví výletních lodí představuje necelé 1 % z celkové lodní dopravy, co se týče snah o omezení uhlíkové stopy, řadí se mezi lídry. Systémy čištěný výfukových plynů, pohon na zkapalněný zemní plyn a technologie pro připojení k elektřině na pobřeží jsou jen příklady toho, jak rychle rostoucí průmysl přispívá k ochraně životního prostředí a udržitelnosti.

19/09/2019