X Aktuální informace o provozu lodních společností »

Výletní lodě a životní prostředí: do omezení uhlíkové stopy investují lodní společnosti stamiliony a výsledky jsou vidět

 

V červnu letošního roku byla zveřejněna studie Transport & Environment: zaměřila se na emise výletních lodí a pro kritiku nešla daleko. Reakce Mezinárodní asociace lodních společností (CLIA – Cruise Line International Association) na sebe nenechala dlouho čekat (na její shrnutí se můžete podívat na našem webu), samostatně se k ní vyjádřily ale také jednotlivé lodní společnosti.

Přesto, že rok od roku roste, průmysl výletních lodí představuje jen velmi malé procento z celkové lodní dopravy, ignorovat jeho dopad na životní prostředí by ale byla chyba. Té se ale lodní společnosti nedopouštějí – právě naopak: odvětví je, co se týče inovací, v čele a do nových, k životnímu prostředí šetrných technologií, investuje obrovské částky.

MSC Cruises: 5 miliard euro do pohonu na zkapalněný zemní plyn

MSC Cruises si zakládá na tom, že ohled na životní prostředí je zakomponován do veškeré její činnosti, a to od samého počátku. Už v roce 2003 vyplula první inovativní a na míru postavená loď společnosti a od té doby MSC Cruises zaznamenává jeden pokrok za druhým. Do konce letošního roku bude 11 z celkových 17 lodí společnosti vybaveno hybridním systémem čištění výfukových plynů (EGCS), který omezí obsah o síry v emisích o celých 98 %, do roku 2021 jej pak bude mít celá flotila společnosti.

Všechny lodě, které vstoupily do služby MSC Cruises od roku 2017, disponují možností připojení k elektřině v přístavech, nové lodě pak systémem selektivní katalytické redukce (SCR), který snižuje emise dusíkatých plynů až o 90 % a přeměňuje je na čistou vodu a dusík.

Část z budoucích lodí společnosti bude také poháněná zkapalněným zemním plynem (LNG): značně to omezí prachové částice, vypouštěné do ovzduší, ale také oxidy síry (o více než 99 %) a dusíku (až o 85 %). První loď na LNG vypluje v roce 2022, další budou následovat v letech 2023, 2024, 2025 a 2027 a investice MSC Cruises se vyšplhá na 5 miliard euro.

Ani tady však společnost se svojí snahou maximálně omezit svůj dopad na životní prostředí nekončí: už teď prozkoumává možnost využití baterií coby potenciálního zdroje energie a aktivně se zabývá také všemi možnými čistými technologiemi budoucnosti – plánuje je nasazovat nejen na svých budoucích lodích, ale neustále jimi zdokonalovat svoji již existující flotilu.

Zobrazit plavby MSC Cruises

Costa Cruises: globální lídr v LNG i čištění výfukových plynů

Costa Cruises, jeden ze členů globální skupiny Carnival Corporation, je dalším příkladem lodní společnosti, která environmentální dopad své činnosti bere velmi vážně. Všechny její lodě v evropských přístavech jsou již dnes vybavené systémem čištění výfukových plynů, pohonem na zkapalněný zemní plyn nebo zařízením pro připojení k elektřině na pobřeží. Tato kombinace technologií redukuje oxidy síry ve výfukových plynech téměř na nulu a je tak dokonce podstatně nižší než oficiální limity ve speciálně vyčleněných a přísně regulovaných oblastech.

Co se týče zkapalněného zemního plynu, je skupina dokonce světovým lídrem: už v roce 2018 nasadila první loď, poháněnou tímto palivem, objednaných jich má dalších 10. Investice do systémů čištění emisí pak přesáhly 500 milionů dolarů – v červnu letošního roku jich bylo v provozu 226 na celkem 76 lodích, dalších 129 se nasazuje nebo je v plánu.

Do možnosti připojení k elektřině na pobřeží pak skupina investovala už přes 100 milionů dolarů, a to na 43 stávajících a 20 nově budovaných lodích, a to přesto, že v Evropě adekvátní technologií disponují prozatím jen dva přístavy.

Do roku 2030 chce Carnival, a potažmo tak i Costa Cruises snížit emise skleníkových plynů o celých 40 % a už dnes je na velmi dobré cestě tohoto cíle dosáhnout.

Zobrazit plavby Costa Cruises

Norwegian Cruise Line: připojení k elektřině v přístavech, šetření vodou a recyklace i evropský reporting

Minimalizovat uhlíkovou stopu se zavázala také Norwegian Cruise Line, a to hned celou sadou kroků  v rámci iniciativy Sail & Sustain (Pluj a udržuj), která má hned 4 cíle: zvýšení podílu udržitelných zdrojů, minimalizaci skládkového odpadu, investice do nejnovějších technologií a omezení emisí uhlíkových plynů.

Už 8 lodí společnosti je vybaveno systémem pro čištění výfukových plynů a v plánu je investice do budoucích projektů v hodnotě více než 100 milionů dolarů. Cílem je do roku 2030 redukovat emise oxidu uhličitého o 40 %. Flotile Norwegian Cruise Line nechybí ani technologie pro zachycení a opětovné využití odpadního tepla a samozřejmostí je také speciální nátěr trupu, snižující tření, a tak i spotřebu paliva.

Navzdory tomu, že technologií pro připojení k elektřině na pobřeží (SSE – shore-side energy), známé také jako „studené žehlení“ (cold-ironing), disponuje méně než 1 % z celkových 450+ přístavů, které společnost navštěvuje, už 5 jejích lodí (včetně nejnovější Norwegian Bliss z roku 2018) její využití umožňuje a Norwegian Cruise Line se jí bude zabývat i do budoucna.

Od začátku roku 2018 mají lodě plující do přístavů na území Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu povinnost zaznamenávat data a podávat zprávy o spotřebě paliva a emisích, k čemuž Norwegian Cruise Line vytvořila speciální portál.   

Společnost se zaměřila také na využití vody na palubě: více než 80 % vody si lodě produkují samy a celkově recyklují také o 60 % více vody na osobu, než je tomu na pevnině. Všechna odpadní voda prochází před vypuštěním do moře sérií filtrů a vše vlastně začíná jejím celkovým šetřením: vodovodní kohoutky a sprchové hlavice mají omezený průtok, ve standardních kajutách už hosté nenajdou ručníky k bazénu (vyzvednout si je mohou přímo u něj) a i led je k dispozici pouze na přání.

Norwegian Cruise Line se stala první lodní společností, která na palubách svých lodí nenabízí balenou vodu, a tak ušetří až 6 milionů plastových lahví ročně, stejně jako až 50 milionů plastových brček. Každoročně recykluje také 80 tisíc tun papíru, plastů, hliníku a skla – celých 80 % odpadu se třídí, čistí a stlačuje už ve speciální „odpadní místnosti“ na palubě, aby byl pak vyložen v přístavu s tím nejlepším možným recyklačním zařízením.

V neposlední řadě lodní společnost spolupracuje s celou řadou organizací, které se zabývají ochranou moří a jejich života. Po ničivém hurikánu v Karibiku v roce 2017 její projekt Hope Starts Here věnoval 2 miliony amerických dolarů, vodu, jídlo či zdravotnické potřeby na obnovu infrastruktury v regionu a skvělým příkladem jejích iniciativ směrem k udržitelnosti je také Harvest Caye, soukromý ostrov Norwegian Cruise Line v Belize, kde se úspěšně daří podporovat hnízdění mořských želv.

Zobrazit plavby Norwegian Cruise Line

 Závěr

Inovace a nejnovější technologie jsou v centru pozornosti lodních společností, nejen pokud jde o pohodlí a zábavu hostů, ale také životní prostředí. Přesto, že odvětví výletních lodí představuje necelé 1 % z celkové lodní dopravy, co se týče snah o omezení uhlíkové stopy, řadí se mezi lídry. Systémy čištěný výfukových plynů, pohon na zkapalněný zemní plyn a technologie pro připojení k elektřině na pobřeží, ale i omezování spotřeby vody nebo recyklace odpadů jsou jen příklady toho, jak rychle rostoucí průmysl přispívá k ochraně životního prostředí a udržitelnosti.

07/01/2020